Erfgoededucatie

Cultureel erfgoed is overal om ons heen. Gebouwen, schilderijen, vondsten, archiefstukken zijn een tastbaar en concreet leermiddel om de geschiedenis te ontdekken en te bestuderen. Vooral de verhalen achter erfgoed zijn leerzaam en leuk.

Cultureel erfgoed zit boordevol informatie. Bronzen munten uit de Romeinse tijd, een houten schooltas uit 1900, een naoorlogse gevelsteen... Je komt het verleden van Zeeland ongetwijfeld tegen als je met school naar het museum gaat, een speurtocht door de stad loopt of een internetopdracht maakt met een game.

Erfgoed en onderwijs
Scholen kunnen al in de onderbouw met erfgoededucatie aan de slag. De leerling ontwikkelt zo op jonge leeftijd zijn historisch bewustzijn en tegelijkertijd doet hij diverse vaardigheden op. Hij leert kijken, vragen stellen en discussiëren. Bovendien krijgt hij meer waardering voor zijn omgeving, omdat hij over en van die omgeving leert. Het gebruik van een leskist is populair: 66% van de Zeeuwse basisscholen maakt hier in de klas gebruik van. 62% brengt een bezoek aan een museum (bron: Scoop).

Multi-inzetbaar
Erfgoededucatie sluit moeiteloos aan bij verschillende vakken: economie, techniek, de beeldende vakken, geschiedenis, aardrijkskunde of taal. Bij een thematische aanpak kan erfgoededucatie ook vakoverstijgend zijn. De Romeinse munt bijvoorbeeld, wat vertelt die over de vroegere heerschappij in Zeeland en de handel? Werk je met erfgoededucatie, dan behandel je de Zeeuwse geschiedenis vanuit allerlei gezichtshoeken!

Advisering en ontwikkeling
In Zeeland werken scholen en erfgoedorganisaties regelmatig met de SCEZ samen om nieuw lesmateriaal over erfgoed te ontwikkelen. De lesopdrachten staan in directe relatie tot het cultureel erfgoed in de eigen omgeving of tot vensters uit de landelijke en Zeeuwse Canon. Op deze manier kunnen scholen de wettelijk verplichte hoofdlijnen integreren met erfgoededucatie en omgevingsonderwijs. De opdrachten zijn zowel binnen- als buitenschools.